מלחמת הבדידות של הקשישים בערי העימות עולה מדרגה בעקבות המלחמה

שיתוף פעולה עם ארגוני בריאות, קהילה וחברה בישראל לטובת חולים, קשישים וניצולי שואה. מגוון המיזמים שמובילה עמותת במיטבי, הקרן ע"ש רות ורובל לסיוע ולהפגת תחושת הבדידות מקבל בימים אלה ביטוי ברוח המצב

המלחמה הנוראית ביותר בתולדותיה של מדינת ישראל הקפיצה משמעותית את שיעור הקשישים, ניצולי השואה והחולים שמעידים על בדידות קשה, פחד ומחסור בצרכים בסיסיים כמו מזון, מיגון ותרופות לקיום חיים מכובדים.

השבעה לאוקטובר פתח לרבים מניצולי השואה מגירות רבות שכבר נסגרו מזמן. טראומות רבות צפו מהעבר, הפחד והאימה חזרו לחייהם ותחושת הבדידות התעצמה. בערי העימות, בדרום ובצפון, קשישים וניצולי שואה מצאו את עצמם מתנתקים מחפציהם המוכרים ומפונים מבתיהם הבטוחים, למקומות אחרים עם אי ודאות גדולה איך ולמה הם יחזרו.

שדה הקרב של הבדידות, מאחורי הדלתות, היא מערכה שקיימת גם ביומיום – אנשים ללא עורף חברתי או משפחתי חיים חיי ניכור ועצב שמחמירים מחלות קשות ואף גורמים לסכנת חיים. את המערכה הזו ניתן גם לנצח, או לפחות לצמצם אותה.

השליחות של עמותת "במיטבי", הקרן ע"ש רות ורובל, היא הפגת בדידות באמצעות חיבור סטודנטים מלגאים ממקצועות הבריאות, לחולים וקשישים ליצירת קשר משמעותי ומתן מענה מיטבי לצרכים שעולים. בעמותה פועלים בשיתוף פעולה עם ארגוני בריאות, קהילה וחברה בישראל לטובת חולים, קשישים וניצולי שואה בשורה של מיזמים שנועדו להפיג בדידות ולהעניק מענה מקיף ומשלים לרפואה הישראלית. המודל האולטימטיבי שפותח בעמותה לשיפור מאזן הבדידות זכה לתקן "תו מידות, ניהול תקין ואפקטיבי", במסגרתו הוכח כי העמותה מצליחה לייצר את הערך המוביל את פעילותה.

העשייה היא ניצחון לשני הצדדים

בימים קשים אלו, בהם רוח ההתנדבות הישראלית בשיאה, עמותות וארגונים חברתיים לא מספיקים להגיע לנתמכיהם כבימי שגרה, על מנת לבדוק את מצבם, למפות את הצרכים ולהקשיב לפחדים והכאבים שלהם. "במיטבי" חיברו מאות סטודנטים לאלפי קשישים וניצולי שואה, בעיקר מאזור הדרום המוכה, לעשות זאת. להקשיב, למפות וללוות. "אנו פועלים בכדי שכל חולה וקשיש בדרום יקבל שיחת טלפון למיפוי הצרכים ומתן מענה ראשוני קשוב, משמעותי ואמפטי", אומרת מנכ"לית העמותה, ד"ר סיגל שפרן תקוה. "בחודש האחרון היינו בקשר עם כ-1,000 מטופלים מהדרום. בזכות מחקר וניסיון של שנים בשטח, יש לנו מומחיות ייחודית תוך הבנה והגדרת צרכיהם של קשישים וחולים כרוניים. אנו מומחים בחיבור בין חולים וקשישים לסטודנטים בימי שגרה ובימי מלחמה וכעת פועלים ביתר שאת באזור דרום הארץ בערים, ביישובים ובקיבוצים שונים. הפעילות מתבצעת מול ארגונים, רשויות ומועצות מהם אנו מקבלים את שמות המטופלים הזקוקים לסיוע.

"החולים והקשישים מתרגשים מהשיחות ולמרות הפער הבין דורי הם רואים בסטודנטים חברים ובני משפחה שלפעמים חסרים להם כל כך. העשייה היא ניצחון לשני הצדדים, הסטודנטים למקצועות הבריאות והטיפול נפגשים בשטח עם הקהל העתידי שלהם כמטפלים והקשישים מקבלים סטודנטים רתומים ומלאי חמלה.

"אנו עובדים יומם וליל כדי שנוכל להגיע לכל קשיש שנקלע למצוקה וצריך שמישהו יפתח את דלת ביתו, כדי שירגיש שהוא לא לבד תחת מטח הטילים ועם הקרב שהוא מנהל בנפשו. כל תרומה, קטנה כגדולה, תעזור לעוד קשישים לנצח את הקרב הפרטי שלו".

דילוג לתוכן