מרכז ידע

קשישים בדידות ומה שבינהם

האם בדידות הורגת ?

הבדידות היא אחת התחושות הכואבות בנפש האדם. מן תחושה כזו המכרסמת את האיברים הפנימיים והנפשיים.  תחושת הבדידות מכילה בתוכה כמיהה עזה שמישהו יתקשר איתך, יהיה איכפת ממך ובעיקר שבאמת יקשיב לך. 

מחקרים רבים שנעשו בנושא, מצביעים על כך שבדידות לא מהווה רק רגש מכאיב אלא גם גורם המשפיע על היבטים רבים אחרים. אנו יודעים היום שיש קשר ישיר בין גוף לנפש ולכן לא מפתיע שתחושת הבדידות הנפשית יכולה להזיק לבריאות הפיסית,להעלות את התחלואה ולעיתים אף להוביל לתמותה.

התחלואה הפיזית והנפשית, הנגרמת כתוצאה מהתחושה הנפשית הקשה, עלולה להוביל למחלות לב, השמנה, כאבים כרוניים ואף לאלצהיימר. במידה ותחושת הבדידות נמשכת זמן, הסיכון לדיכאונות ולהידרדרות במצב הנפשי גדל משמעותית.

רבים בחברה הישראלית מתמודדים עם קשיים אלו יומיום– רובם בגיל השלישי – הקשישים והקשישות.

בישראל אוכלוסיית האזרחים הוותיקים, בני 65 ומעלה, מנתה בסוף שנת 2020 כ-1.3 מיליון איש. כ-40% מהאזרחים הוותיקים בישראל הם בני 75 ומעלה וכ-12% בני 85 ומעלה.

על פי מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל, שיעור הזקנים בישראל שדיווחו על בדידות עולה עם הגיל: 34% מבני +65 מדווחים על תחושות בדידות , 42% מבני +75. 

תעשו חשבון לבד כמה קשישים נמצאים בגפם גלמודים בזמן שאתם קוראים את הכתוב .

הסיבות לבדידות הן רבות בגיל הזקנה, החל מאלמנות ואבדן אנשים קרובים ו\או בעיות פיזיולוגיות שמונעות יציאה מהבית לפגישות חברתיות. בנוסף, ולצערנו הרב, קשישים לא מעטים אינם בקשר עם שאר בני המשפחה מסיבות רבות. 

אחד הפתרונות הרווחים והזמינים מתבססים על יצירת מפגש שבועי עם מתנדב, בין אם פרונטלית או טלפונית. המפגשים יכולים לשנות את מצבו הנפשי של הקשיש או הקשישה. החיבור, השיח ומערכת היחסים שנוצרת עשויה להוביל  למשתנים רבים כמו בריאות/ שמחה/ מיומנויות רבות אחרות להשתפר ולגרום לקשיש הבודד שיפור ניכר במצב הנפשי, הערך העצמי והמשמעות.

מנכ"לית עמותת הקרן ע"ש רות ורובל, ד"ר סיגל שפרן תקוה:" הניסיון הרב שצברנו  בעמותת הקרן ע"ש רות ורובל  במגוון מיזמי חיבו"ק שאנו מובילות, מצביע על יצירת ערך רב למטופלים \ קשישים ולסטודנטים שלנו. החיבור, השיח והמערכת היחסים שנוצרת גורמת למשתנים רבים כמו בריאות/ שמחה/ מיומנויות רבות להשתפר ולגרום לקשישים הבודדים שיפור ניכר במצבם הנפשי והעלאת הערך העצמי ולשם כך אנו מפעילים את יחידת החיבו"ק ( חיבור בריאות וקהילה ) למען קשישים וחולים כרוניים שחיים עם מגפת הבדידות.

היד המחבקת שלנו מגיעה גם למקומות שנמצאים בפריפריה הגאוגרפית והחברתית של ישראל – אוכלוסייה עם מחלות כרוניות בגיל השלישי בדרוג סוציו-אקונומי נמוך, המאופיינת כבעלת יכולות נמוכות למיצוי זכויות ולהתנהלות עצמית מיטבית".

בשנתיים האחרונות השתתפו למעלה מ-300 סטודנטים מלגאים בפעילויות של יחידת חיבו"ק ברחבי הארץ, לאורכה ולרוחבה, ונגעו בחייהם של יותר מאלף מטופלים. הפעילות גרמה לשינוי גדול בחייהם של חולים כרוניים רבים, תוך הענקת ערך-מוסף נדיר לסטודנטים במקצועות טיפוליים, שיהיו אנשי הבריאות והטיפול של המחר. בסקר שבצענו לאחרונה עולה כי כמעט 90% מהסטודנטים המלגאים, שנטלו חלק בפעילות, דיווחו על תרומה משמעותית לתחום המקצועי שאותו למדו.

בימים אלו  עמותת הקרן ע"ש רות ורובל יוצאת בקמפיין גיוס כספים על מנת להגיע החורף הזה לעוד קשישים בפריסה ארצית להציל אותם מבדידותם הקשה.

דילוג לתוכן